6 verbazingwekkende voordelen van het drinken van thee

Het is geen geheim dat thee drinken goed voor je is. Thee is een integraal deel geweest van de traditionele geneeskunde en wordt in veel Aziatische landen vereerd als een wondermiddel. De Chinezen en Japanners consumeren deze thee al eeuwenlang om de gezondheid te verbeteren. Het wordt zelfs in de westerse geneeskunde gepromoot als een middel om symptomen van verkoudheid en griep te behandelen.

De voordelen van thee drinken gaan veel verder dan je gewoon beter voelen als je ziek bent. Het drinken van thee kan de gezondheid van de hersenen helpen beschermen, de gezondheid van het hart verbeteren, en kan zelfs bepaalde vormen van kanker voorkomen. Hier laten we je alle gezonde voordelen van theedrinken zien, zodat je je met je favoriete mok kunt neerzetten en aan je gezondheid kunt nippen.

oolong thee

Wat is thee?

Thee is een van de meest gedronken dranken ter wereld. Er zijn twee hoofdcategorieën thee: echte thee en kruidenthee. Daarnaast zijn er gearomatiseerde theeën die een echte theebasis combineren met kruidenthee.

Echte thee

Echte theeën worden gemaakt van de bladeren van de theeplant die bekend staat als Camellia sinensis. Deze theesoorten omvatten groene thee, witte thee, oolong thee, pu-erh thee, en zwarte thee. Hoewel deze theesoorten gemaakt worden van dezelfde blaadjes van de Camellia sinensis plant, ontstaat het verschil in kleur en smaak door het productieproces.

Groene thee en witte thee zijn de echte theeën, die de minste bewerking ondergaan. Deze theesoorten worden niet geoxideerd. De bladeren worden geoogst en gedroogd om de chemische reactie te voorkomen die de bladeren een donkerbruine of zwarte kleur geeft. Daardoor behouden deze theesoorten hun natuurlijke groene kleur en worden ze tot de gezondste theesoorten gerekend.

Zwarte thee is volledig geoxideerd, terwijl oolong thee slechts gedeeltelijk geoxideerd is. Pu-erh thee is gerijpt en wordt beschouwd als een post-geoxideerde thee. Deze ware theeën bieden een scala aan gezondheidsvoordelen, maar worden als iets minderwaardig beschouwd dan groene thee. Het cafeïnegehalte van echte thee varieert tussen de verschillende soorten en van de manier waarop de thee gemaakt werd.

kruidenthee

Kruidenthee

Kruidenthee wordt gemaakt door vruchten, wortels, kruiden, bladeren en stengels van allerlei planten te infuseren. Kruidenthee wordt in de volksmond ook wel kruidentisane genoemd. Deze theesoorten hebben gezondheidsvoordelen die verschillen van echte thee omdat ze verschillende bestanddelen bevatten. Enkele van de meest populaire kruidentheeën zijn gemberthee, pepermuntthee, en kamillethee. Kruidenthee bevat geen cafeïne.

1. Beschermt de gezondheid van het hart

Recent onderzoek, waaronder dierstudies, toont aan dat het drinken van thee het risico op ernstige hartziekten, waaronder een hartaanval en bloedstolsels, aanzienlijk kan verlagen. Thee bevat ontstekingsremmende eigenschappen die helpen om het weefsel in slagaders te kalmeren. Dit helpt het risico op ontstekingen, die de bloedsomloop kunnen beperken en stolsels veroorzaken, te minimaliseren (1).

Theeconsumptie kan ook helpen hoge bloeddruk te verlagen en het cholesterolgehalte te verlagen. Een studie ontdekte dat mensen die elke dag vier koppen of meer groene thee dronken een 32 procent verlaagd risico op een hartaanval hadden en aanzienlijk lagere niveaus van slecht LDL cholesterol.

2. Geeft meer energie

Groene thee bevat een kleine hoeveelheid cafeïne die de energie kan helpen verhogen. De lage hoeveelheden cafeïne maken groene thee een goede keuze voor mensen die hun cafeïne inname willen beperken.

De energieverhogende eigenschappen van groene thee worden verder aangewakkerd door een aminozuur dat bekend staat als L-theanine. Dit aminozuur vertraagt de opname van cafeïne. Daardoor is de energiestoot van groene thee langduriger en constanter dan die van een kop koffie. Je krijgt de verhoogde concentratie en energie zonder de jitterige bijwerkingen of de crash als de cafeïne uitgewerkt is. L-theanine verhoogt ook de alfagolven in de hersenen, wat de concentratie helpt vergroten en tegelijk kalmerende en ontspannende effecten biedt.

3. Kan helpen bij gewichtsverlies

Groene thee kan helpen gewichtsverlies te versnellen dankzij zijn chemische samenstelling. Groene thee bevat aminozuren die het lichaam het signaal geven opgeslagen vet te verbranden. De cafeïne in groene thee helpt ook je energie op te krikken zodat je je trainingen efficiënter kunt doorstaan (2).

Studies hebben aangetoond dat deze voordelen meer uitgesproken zijn bij personen van Aziatische afkomst. Mensen van andere etniciteiten kunnen ook verbeterde afslankcijfers zien, maar in mindere mate dan anderen.

Groene thee extract is een populair afslanksupplement dat wordt aangeprezen om het gewichtsverlies te versnellen. Groene thee extract is gewoon een geconcentreerde vorm van groene thee bladeren. Door groene thee te drinken krijg je dezelfde afslankvoordelen als met een supplement.

Groene thee helpt ook om je gehydrateerd te houden en kan een zoetekauw stillen. Groene thee is een calorievrije drank, dus je kunt zo veel kopjes drinken als je wilt zonder je schuldig te voelen. Suikerhoudende frisdranken en sportdranken vervangen door groene thee kan je calorieën verminderen en je helpen je fitnessdoelen sneller te bereiken.

4. Ondersteunt de geestelijke gezondheid

Regelmatige theeconsumptie is in verband gebracht met een lager risico op neurologische ziekten en verminderde stressniveaus. Groene thee consumptie heeft ook belofte getoond in het voorkomen van cognitieve achteruitgang die geassocieerd wordt met hersenziekten zoals de ziekte van Parkinson en Alzheimer. Thee biedt een natuurlijke kalmerende werking die stress kan verminderen en je kan helpen ontspannen na een zware dag.

Thee bevat antioxidanten die werken om oxidatieve stress te voorkomen, die gezonde cellen kan beschadigen. Antioxidanten in thee elimineren vrije radicalen veroorzaakt door vervuiling en andere factoren, die oxidatieve stress kunnen veroorzaken. Oxidatieve stress is in verband gebracht met dementie en depressie. Antioxidanten helpen ook het lichaam te reinigen van gifstoffen die geestelijke gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken. Van theedrinkers is aangetoond dat ze bij regelmatige consumptie lagere stressniveaus hebben en een betere algemene gezondheid.

5. Kan bloedsuiker reguleren

Het drinken van thee kan helpen de bloedsuikerspiegel te reguleren en ziekten zoals diabetes type 2 te voorkomen of onder controle te houden. Van zwarte thee is aangetoond dat het de bloedsuikerspiegel na het eten van een maaltijd verlaagt. De effecten werden aangetoond tot 120 minuten na de maaltijdconsumptie. Onderzoekers schrijven deze gezondheidsvoordelen toe aan de polyfenolen in thee. Deze polyfenolen gaan prat op ontstekingsremmende en antioxiderende krachten (3).

6. Helpt de spijsvertering

Thee helpt de spijsvertering te stroomlijnen en kan een hele reeks problemen behandelen, van misselijkheid en maagklachten tot diarree. Gemberthee is een kruidenthee die in China en India al lang gebruikt wordt om maagklachten te behandelen. De ingrediënten gingerol en shogaol helpen het maagslijmvlies te kalmeren om braken te voorkomen. Pepermuntthee helpt ook een van streek geraakte maag te verzachten, dankzij de hoge gehalten aan antioxidanten en menthol.

Bron: thee cadeau

Lees ook

6 verbazingwekkende voordelen van het drinken van thee